Je wilt graag hoger in Google staan met jouw belangrijkste relevante zoekwoorden? Hoger in Google met deze handige tips! Die eerste plek verdien je echter niet zomaar, op dit moment is de kans namelijk groot dat één van je concurrenten op de felbegeerde eerste positie staat. Gelukkig is daar iets aan te doen! Om ervoor te zorgen dat jouw website of webshop goed gevonden wordt in Google moet Google jouw website of webshop begrijpen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Om hoger tussen de organische zoekresultaten in Google te komen heb je met alle facetten van SEO te maken, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Google wil de persoon die op bepaalde zoektermen zoekt namelijk relevante informatie laten zien. Daarom staan welbekende websites ook vaak hoog in deze zoekresultaten. Met deze handige tips kun je aan de slag om ervoor te zorgen dat jouw website goed gevonden wordt!

1. Landingspagina’s opmaken

Iedereen heeft hier al wel eens van gehoord, de landingspagina’s op je website. Dit zijn pagina’s binnen je website die geoptimaliseerd zijn om organisch bezoekers naar je website te trekken. Kortweg betekent dit fantastische content, een duidelijke actie (bijvoorbeeld het kopen van een product of contact opnemen) en links naar andere producten of diensten die relevant zijn voor die website. Maak een uitmuntende pagina op je website over een bepaald onderwerp en vul deze met zoveel mogelijk content die gerelateerd zijn aan het onderwerp.

Een voorbeeld hiervan is de pagina die je op dit moment leest, omdat je graag een hogere positie wil in Google. Ik zou ervoor kunnen kiezen om een relatief eenvoudige pagina op te maken met weinig ‘zoekwoorden’, maar omdat de concurrentie wat betreft dit onderwerp vrij groot is zou ik al snel op pagina 8 staan in plaats van op de eerste pagina. Deze pagina is dus niet voor niets uitgebreid, vol met informatie en handige tips & tricks. Dit resulteert erin dat deze pagina op dit moment op de eerste pagina staat in de Google zoekresultaten.

Heb je echter geen idee waar je content over moet gaan? Begin met een onderzoek naar zoekwoorden waar mensen vaak op zoeken. Daarna kun je kijken hoe het onderwerp zich verhoudt met concurrentie. Hoe meer concurrentie je hebt op dit onderwerp, hoe lastiger het is om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Zorg er in ieder geval voor dat je tussen de 50 en 100 zoekwoorden hebt, zodat je de komende tijd aan de slag kunt gaan om pagina’s op te maken die te maken hebben met die specifieke onderwerpen.

Let er hierbij op dat je niet alleen de focus legt op korte zoekwoorden, denk hierbij aan wasmachine kopen, vaatwasser kopen, beste vaatwasser et cetera. Op deze zoekwoorden zit namelijk veel concurrentie. Op ‘long-tail’ zoekwoorden zoals wasmachine kopen in Enschede of wat is de beste vaatwasser van dit moment zit veel minder concurrentie. Het is daarbij dus goed mogelijk dat je hier veel eerder een hogere positie verkrijgt.

Waar je rekening mee moet houden bij het opmaken van een landingspagina is dat je per pagina maar één hoofdonderwerp aanspreekt. Denk dus vooraf goed na over welk onderwerp je pagina moet gaan. In dit geval is het duidelijk dat ik graag wil ‘ranken’ op hoger in google, alles op deze pagina heeft dan ook te maken met hoe je dit het beste kunt doen. In feite geef ik je het exacte antwoord op jouw zoekwoorden, waardoor deze pagina relevante informatie bevat. Je moet dus bepalen wat de kern is van de pagina, waar mensen naar zoeken en wat de hoofd zoekopdracht is. Heb je toevallig al een pagina over dit onderwerp? Dat is goed nieuws! Het is dan slim om die pagina uit te breiden met zoveel mogelijk informatie, zeker wanneer een pagina al langer bestaat heeft Google deze naar alle waarschijnlijkheid al geïndexeerd.

2. Gebruik de juiste zoektermen

Op je website zijn er zonder twijfel een aantal plekken die je kunt benutten met een zoekwoord. Zorg er echter wel voor dat je ook hier de juiste zoekwoorden kiest. Keywords die potentiële klanten gebruiken om een product of dienst te kopen. Daarin is het essentieel dat je weet wie jouw website of webshop bezoekt. Heb je een website die informatie geeft over brillen dan zou het ook heel goed kunnen dat deze bezoeker één of meerdere oogaandoeningen heeft.

Ben je echter een expert op het gebied van SEO, focus je dan ook op ‘short-tail’ zoekwoorden, ook als de concurrentie moordend is kun je tussen ‘de grote jongens’ komen te staan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen jaar geleden een landingspagina gemaakt over welke bril het beste bij je gezicht past. Naar aanleiding van een zoekwoordonderzoek kwam naar voren dat er duizenden mensen per maand zoeken op ‘welke bril past bij mij’. Inmiddels heeft de landingspagina in kwestie een steevaste nummer één plek in Google.

3. Zoekwoorden onderzoek

Voordat je begint met SEO is het dus essentieel dat je weet waar je potentiële bezoeker naar zoekt. Voor het schrijven van een dergelijk artikel is veelal ook kennis en interesse nodig en een pagina als deze is zo nu en dan ook wel aan een update toe. Er gaat dus vrij veel tijd in zitten. Wanneer het je eigen business betreft is dit natuurlijk niet erg, de kennis heb je immers en de wil om hoog in Google te staan zal ook aanwezig zijn, anders was je naar alle waarschijnlijkheid niet op deze pagina terecht gekomen.

Er zijn een aantal handige tools nodig om een dergelijk zoekwoorden onderzoek uit te voeren, enkele van deze tools zijn Majestic, Ahrefs en MOZ. Deze tools kosten echter wel +/- 110-120 euro per maand. In dit geval heb ik er een drietal genoemd, er zijn echter enorm veel van dit soort tools. Deze drie zijn het meest vooraanstaand en bekend.

keyword seo tool

De keyword tool van Neil Patel
 

Er zijn gelukkig ook gratis tools beschikbaar, zelfs tools van Google zelf om hoger in hun zoekmachine te komen. Ik maak naast bovenstaande drie tools ook gebruik van Google Keyword Planner. Deze tool maakt inzichtelijk hoevaak er per maand gemiddeld gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden. Als je beschikt over een Gmail account dan kun je deze Keyword Planner gratis gebruiken. Daarnaast heeft de bekende SEO goeroe Neil Patel een eigen keyword tool op de markt gebracht, te weten Ubersuggest. Deze tool is gebaseerd op diegene die Google gebruikt, echter heb je hier geen account voor nodig. Daarnaast laat deze tool de exacte aantallen zien per maand, in plaats van de afgeronde getallen die Google Keyword Planner laat zien. Zit er veel concurrentie op het zoekwoord waar je graag op gevonden wil worden? Kijk dan eens of er alternatieve zoekopdrachten zijn waar de concurrentie een stuk lager is. Je zult dan veel sneller ‘ranken’ op dat bepaalde zoekwoord!

Heb je niet zoveel tijd of een diepgaand zoekwoorden onderzoek te doen, laat staan om dit uit te voeren, dan wil ik je daar natuurlijk graag bij helpen! Dit zou je wellicht wel kunnen doen als je meer kans wilt om hoger in de zoekresultaten van Google te verschijnen met het onderwerp van de pagina.

  • Titel – Voeg het belangrijkste zoekwoord toe aan de naam van je pagina. Deze voeg je toe in de titel, de belangrijkste plek waar het zoekwoord moet staan.
  • HeadingsMaak gebruik van een gestructureerde ‘heading structuur’, begin met h1, dan h2 et cetera, vaak is de titel van je website de h1 heading.
  • Alternatieve teksten – Maak gebruik van ‘alt attributen’ bij iedere afbeelding die je gebruikt op je website.
  • Mobile friendly – Zorg ervoor dat de website ‘mobiel vriendelijk’ is
  • Pagespeed – De laadtijd van je website is ook een belangrijke factor in Google posities, deze kun je controleren met GooglePagespeed Insights.

4. Schrijf lange content

Wanneer je gespecialiseerd bent in een bepaald onderwerp dan zul je er ongetwijfeld veel vanaf weten. Ben je bijvoorbeeld de eigenaar van een bedrijf dat online koffie verkoopt dan is de kans groot dat je meer van koffie weet dan de gemiddelde Nederlander. Maak hier dan ook gebruik van, Google is namelijk gek op uniek geschreven content, iets dat nog nergens anders op het internet is verschenen en waar een bezoeker die iets over koffie wil weten wat aan heeft. Schrijf daarom per artikel content die concurrenten niet hebben of maak het artikel dusdanig lang met een berg aan informatie zodat deze organisch beter vindbaar is in Google. Daar kun je mee scoren! Daarnaast kan Google inzien hoelang, en natuurlijk hoevaak, bezoekers jouw content lezen en hoe ze daarmee omgaan. Gezegd wordt dat dit gebruikt wordt als instrument om de zoekresultaten te rangschikken.

Dit gedrag kun je natuurlijk zelf ook inzien aan de hand van Google Analytics. Zo is de gemiddelde tijd op de landingspagina die ik eerder noemde over welke bril het beste bij je gezicht past maar liefst 2.57 minuten. Dat is vrij veel, daarom is het voor Google ‘waardevolle content’. Content is onlosmakelijk verbonden met de positie in Google, al is dat zeker niet de enige factor. Maak je in ieder geval niet druk om een perfect geschreven stuk content, in dit artikel zullen ook ongetwijfeld spelfouten zitten, of zinnen die taalkundig niet helemaal correct zijn. Zolang je maar begrijpelijke teksten schrijft die waardevolle informatie bevatten!

5. Gestructureerde navigatie

Zowel diegene die je website bezoekt als Google vinden een duidelijke en gestructureerde navigatie belangrijk. Zo zie je niet voor niets helemaal bovenaan de pagina een ‘kruimelpad’ om de bezoeker en Google te laten weten waar de pagina over gaat, waar deze bij hoort en waar het over gaat. Het kan goed zijn dat jouw eigen website of webshop hier niet over beschikt, in dat geval kan ik je aanraden dit toe te voegen. Om ervoor te zorgen dat dit kruimelpad er gebruiksvriendelijk en duidelijk uitziet is het van belang dat je URL structuur op orde is. Een voorbeeld is de website over hondenrassen, allesoverhondenrassen.nl/hondenrassen/pomsky. Google en de bezoeker weten beide dat je op een website zit die over hondenrassen gaat, en dat je het pomsky hondenras aan het bekijken bent. Zorg er dus voor dat je een overzichtelijke structuur hebt!

Probeer daarnaast om je belangrijkste pagina’s direct vanaf de homepagina te verwijzen. De homepagina is in de meeste gevallen namelijk de meest krachtige pagina van je website. De meeste links zullen verwijzen naar je homepagina. Neem daarnaast je content overzicht op in een ‘sitemap’ en voer deze in bij ‘Google Webmaster Tools‘ om Google op de hoogte te stellen van de structuur op je website. Probeer ook zoveel mogelijk gebruik te maken van tekstlinks in plaats van afbeeldingen die naar een bepaalde pagina verwijzen. Plaatjes worden namelijk niet zo goed geïndexeerd als tekstlinks.

6. Actualiseer je content

Heb je een grote website met heel veel producten, of een website met veel pagina’s die inhoud bevatten die tijdsgebonden zijn? Probeer in ieder geval altijd je content zo goed mogelijk up-to-date te houden en te optimaliseren. Heb je bijvoorbeeld jaren geleden eens een artikel geschreven over de lekkerste koffiebonen? Dan is het aan te raden om deze pagina een flinke update te geven. De kans is groot dat je nu anders denkt over bepaalde dingen, of dat de koffie die je toen het lekkerste vond nu niet meer zo lekker vindt. Werk de informatie bij en zorg ervoor dat de pagina opnieuw de nodige aandacht krijgt. Zoals ik in het begin van dit artikel aangaf is het makkelijkere om hoger in Google te komen met een pagina die al een tijdje meegaat dan een nieuwe pagina.

7. Gebruik gerelateerde links

Maak je een link naar een andere pagina binnen je eigen website zorg er dan voor dat je relevante ankerteksten gebruikt, ook wel anchor text genoemd. Een voorbeeld hiervan is ‘bekijk onze koffie producten’ of ‘wasmachines bekijken’. Gebruik liever geen ankerteksten als ‘klik hier’, deze staan niet in relatie tot de pagina waarnaar je verwijst. Deze ‘klik hier’ ankerteksten worden ook door Google minder gewaardeerd omdat deze voor iedere denkbare website of webshop gebruikt kunnen worden. Het is niet duidelijk over welk product of dienst je het hebt.

Verkoop je koffie dan zou een inkomende link vanaf een website die over koffie schrijft natuurlijk waardevol zijn. Probeer in contact te komen en bespreek de mogelijkheden tot het uitwisselen van een link. Heb je zelf nog andere websites die bijvoorbeeld niets met het onderwerp te maken heeft zou het ideaal zijn om een voorstel te doen om A-B-C links te gebruiken. Website A verwijst naar B, B verwijst naar website C.

8. PageSpeed optimalisatie

Google rolt meerdere keren per jaar een update uit, zo hebben nieuwere websites de kans om een hogere positie in Google te bemachtigen. Heb je een kwalitatief hoogwaardige website met uitstekende content dan zou je zomaar eens hogerop kunnen komen. Dit is afhankelijk van honderden factoren. Zo heeft Googel in juli 2018 een update uitgevoerd waarbij PageSpeed de hoofdrol heeft gekregen. Het is dus zaak dat je jouw website of webshop optimaliseert. Werk je met WordPress dan zijn hiervoor allerlei handige tools beschikbaar. Zo kun je vrij gemakkelijk afbeeldingen schalen om de laadtijden te verkorten.

  • Afbeeldingen – Probeer de afbeeldingen die je gebruikt op je website zo klein mogelijk te houden. Het liefst onder de 150kb per afbeelding. Gebruik liever .JPG dan .PNG bestanden omdat .JPG over het algemeen een veel kleiner bestandsformaat heeft.
  • Omschrijvingen – Maak gebruik van bestandsnamen die omschrijvend zijn, dus koffiefilters.jpg in plaats van IMG039982.jpg
  • Cache – Als je website gemaakt is in WordPress maak dan gebruik van cache plugins zoals W3 Total Cache. Dit zorgt vaak voor een enorme boost!

9. Mobielvriendelijke website

Al enige tijd maakt Google gebruik van de zogeheten ‘Google Mobile First Indexing’ methode. Google bezoekt jouw website of webshop met een mobiel apparaat en gebruikt deze gegevens om de website te ranken en te indexeren. Websites die mobielvriendelijk zijn krijgen hierin voorrang ten opzichte van websites die niet mobielvriendelijk zijn. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk wordt! Je mist namelijk nogal wat klanten als je website niet ‘mobile first’ is. Tegenwoordig worden meer dan 65% van alle zoekopdrachten via een mobiel apparaat uitgevoerd. Google heeft een handige tool ontwikkeld om te checken of jouw website mobiel vriendelijk is. Klik hier om te checken of jouw website mobiel vriendelijk is. Alles onder de vijf seconden is goed, alles daarboven is eigenlijk teveel. Ook met een trage website zul je bezoekers, en dus potentiële klanten verliezen.

10. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Deze gratis dienst van Google zou ieder bedrijf moeten gebruiken om op lokale zoekopdrachten in Google te verschijnen. Wie je ook bent, wat je ook doet, Google bekijkt of jouw website of webshop nuttig genoeg is om te laten zien in de zoekresultaten. Wanneer je een eigen bedrijf hebt is het dan ook slim om gebruik te maken van deze Google Mijn Bedrijf pagina.

Zoeken mensen lokaal naar een product of dienst in jouw vakgebied, zoals bijvoorbeeld een installateur of loodgieter, dan wil jij natuurlijk zo hoog mogelijk in Google verschijnen. Wanneer jij de enige bent die deze dienst of product aanbiedt, dan heb je een grote kans dat je een prominente plek bemachtigd aan de rechterkant van de Google zoekresultaten. Zijn er meerdere bedrijven die deze dienst of producten aanbieden? Zorg er dan voor dat je meer positieve reviews hebt dan de concurrentie. Nodig klanten uit om een review achter te laten. De kans dat je bovenaan komt te staan neemt dus toe waardoor je beter online zichtbaar bent.

Voor bepaalde bedrijven kunnen lokale zoekopdrachten belangrijker zijn om goed te ranken dan op specifieke zoekopdrachten. Natuurlijk geheel afhankelijk van de branche, diensten of producten die je aanbiedt. Een nummer één plek in Google Maps kan je in ieder geval nieuwe klanten opleveren. Tot op heden heeft Bing van Microsoft nog geen ‘zakelijke locaties’ voor de Nederlandse markt. Vanaf het moment dat dit mogelijk is moet je hier precies hetzelfde doen als bij Google.

11. Haal fouten uit de website

Fouten kunnen helaas een negatieve impact hebben op de vindbaarheid van jouw website of webshop. Een hogere positie in Google krijg je vaak alleen als je alle aspecten aanpakt en verbeterd. Zo ook de fouten die in je website zitten. Het ‘fundament’ moet perfect zijn om te beginnen aan linkbuilding, artikelbuilding et cetera. Mis je deze poort dan is het bijna letterlijk dweilen met de kraan open. Veel problemen die ik tegenkom zijn links in de navigatiestructuur die belanden op een niet bestaande pagina. Deze snelkoppelingen verwijzen dan naar een pagina die niet meer bestaat, of een pagina die ineens een andere URL heeft gekregen.

Een ander probleem die ik vaak tegenkom is het gebruik van een verkeerde ‘heading structuur’. In dat geval zijn er teveel H1 teksten op dezelfde pagina, vaak omdat er ooit een oom is geweest die zei dat je veel H1 titels moest gebruiken om hoger in de zoekmachine van Google te verschijnen. Daarbij wordt er vaak foutief gebruik gemaakt van de vervolg structuur, de H2 H3 en H4 teksten op de website. Daarnaast is vaak de ‘meta description’ leeg.

Google gaat in dat geval zelf een stukje tekst van de pagina selecteren en deze in de zoekresultaten laten zien. Dit zorgt voor een drastisch lagere ‘CTR’ wat staat voor click trough rate. Kijk dus goed naar je website navigatie en haal belangrijke 301, 302 en 404 fouten uit de website. Let erop dat je geen ‘duplicated content’ gebruikt op je website, controleer de heading structuur en check de website of webshop op http fouten.

Tijd voor brand awareness!

De website is klaar, fouten zijn eruit gehaald en de content is geoptimaliseerd. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat Google je website goed indexeert, dit kun je zelf gemakkelijk controleren met de Webmaster Tools van Google. Als het goed is zie je vanzelf al een stijgende lijn in de positie in Google zoals in de afbeelding hieronder, deze pagina verscheen voor het eerst op plek 57 en staat nu keurig op nummer één. Let wel, nummer één garanties kun je eigenlijk niet geven op landelijke zoektermen! Deze hoge posities krijg je echter niet helemaal vanzelf, daar moet je naast een geoptimaliseerde website en ijzersterke content veel link building activiteiten voor uitvoeren. Denk aan link building, artikelmarketing, uitwisselingen et cetera.

google positieEen zoekwoord op de eerste plek

 

Maak ook gebruik van Social Media kanalen. Deze hebben een positief effect op de rankings, zeker wanneer bepaalde onderwerpen en pagina’s honderden keren gedeeld worden via bijvoorbeeld Facebook. Denk goed na over hoe je klanten zou kunnen benaderen. Maakt jouw business veel gebruik van afbeeldingen? Onderzoek dan de optie om via Instagram of Pinterest jouw producten of diensten aan te bieden. Wanneer er veel concurrentie is in jouw specifieke vakgebied maak dan gebruik van bijvoorbeeld video’s. Deze kun je gemakkelijk via Youtube plaatsen. Alles kan nieuwe klanten opleveren, mits je maar online zichtbaar bent!

Begin met het opbouwen van een goed link profiel, hoe hoger je domein autoriteit is hoe groter de kans dat je hoger in google komt te staan. Of wat dacht je van andere websites die actief zijn in dezelfde markt? De kans is groot dat je voor een andere druk bezochte website artikelen kunt schrijven om zo bezoekers naar je eigen website te trekken. Betaald adverteren op dergelijke websites behoort vaak ook tot de mogelijkheden.

Tot slot moet je ervoor zorgen dat je niet alleen hoge posities in Google behaald, conversie is de volgende stap in Online Marketing activiteiten. Een bezoeker is nog niet direct een koper, met programma’s als Hotjar kun je letterlijk kijken wat bezoekers op jouw website of webshop doen, en hier natuurlijk handig op in spelen.

Veel succes met het optimaliseren van je webshop of website! Mocht je zelf geen tijd of zin hebben om je te verdiepen in deze activiteiten dan kun je contact met mij opnemen. We bespreken samen de mogelijkheden om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf groeit!

Neem direct contact op

 

 

4.85/5 (33)

Review

1 Reactie

  • Rink van Dam
    Posted februari 1, 2019 2:15 pm 0Likes

    Dank je Kimberly voor dit mooie uitgebreide stuk! Hier kunnen wij zeker mee aan de slag, en natuurlijk is er genoeg te verbeteren!

Laat een reactie achter